Niko Eskelinen

Yleinen

Esperi on oire, tauti on muualla

Viimein se tapahtui. Ala-arvoiseen vanhusten palveluihin kiinnitetään laajasti huomiota. Kysehän ei ole ainoastaan vanhuksille palveluita tarjoavien yhtiöiden toiminnasta vaan koko vanhustenhuollosta. Esperin toiminta on ollut osaltaan ala-arvoista ja laitonta mutta ei se kovin paljon poikkea keskiarvosta. Jos nyt tämä kohu jää vain Esperiin ja tyydytään siihen, että toimitusjohtaja eroaa niin emme ole saaneet mitään aikaiseksi vaan työnnämme vanhukset yhä syvemmälle yhä huononevia palveluita.

 

Kyse ei ole Esperistä vaan kokonaisuudesta

Tein viime vuonna kansalaisaloitteen vanhusten kotihoidosta ja siitä, että me tuomitsemme usein vanhukset yksinäisyyteen nostamalla kotihoidon ensisijaiseksi hoitomuodoksi. Kotihoito on erittäin hyvä palvelu kun vanhuksella on vielä toimintakyky jäljellä mutta dementoituneiden ja liikuntakyvyttömien tuomitseminen kotihoitoon on julmaa. Lue lisää blogistani, klikkaamalla tätä linkkiä. Se mitä on tapahtunut Esperissä tapahtuu vanhusten kotihoidossa jatkuvasti. Totuus on se, että me olemme sulkeneet silmämme tältä ongelmalta ja ongelma on vain odottanut koska kuolemantapaukset ja räikeät ylilyönnit tulevat arkipäiväiseksi.

Esperi reagoi kuten arvattiin. Toimitusjohtaja pyytää anteeksi ja eroaa. Tämä ei välttämättä muuta mitään vaan on edullisin ja helpoin keino puhdistaa yrityksen kilpeä. Toimitusjohtaja toteuttaa hallituksen tavoitteita, sekä annettuja päämääriä. Ja kun puhutaan globaalista pääomasijoituksesta yksi tärkein ohjaava tekijä on kate eli paljonko pääoma tuottaa voittoa. Näin se menee on kyse sitten palveluista vanhuksille tai terveydenhoidosta. Tässä on siis vähän esimakua siitä mitä sote- ja maakuntauudistus tuo tullessaan.

 

Vaalit ne vaalit

Olemme liukumassa kohti vaaleja ja nyt pitää kaikkien olla tarkkana kun myötätunnolla tehdään politiikkaa. “Kuka on humaanein” kisa on käynnissä. Jos haluat tietää kuka on oikeasti asiasta huolestunut ja ajaa vanhusten asiaa niin tutki mitä on tapahtunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Siitä tiedät kuka oikeasti ajaa meille tärkeiden vanhusten asiaa. Meillä on paljon poliitikkoja jotka ongelmaa on pitänyt esillä mutta sille ei ole tullut nostetta. Luonnollisesti hallitus on se jonka tässä pitää asettua peilin eteen kaikista eniten.

Keskusta on tullut jo lukuisilla tavoilla esiin kertoen meille, että nämä kaikki tapahtuu koska sote- ja maakuntauudistus ei ole toteutunut. Sote- ja maakuntauudistusta esitetään lääkkeeksi koko laajan ongelmaan ja “isommat hartiat” vilahtelee puheissa taas jatkuvasti.

Minä väitän ettei näin toki ole. Sote- ja maakuntauudistus toisi toki paljon positiivisia ja hyviä asioita toteutuessaan mutta ratkaisu meidän maamme ongelmiin se yksin ei ole. Alkaessaan sote- ja maakuntauudistus tarvitsee paljon budjetaarisia panostuksia ja samaan aikaan säästötoimenpiteitä. Sote- ja maakuntauudistus voisi aikanaan muuttua kannattavaksi mutta se ei ole välttämätön asioiden parantamiseksi. Esimerkiksi yhdeksi suureksi säästöjen tuojaksi on nimitetty uuden teknologian käyttöönotto mutta sen toki voi ottaa käyttöön myös nykyisessä toiminnassa. Ei sen teho siitä vähene vaikka toki pitää ottaa huomioon organisaatiot ja niiden rajat, jotka joskus tietotekniikka -hankkeissa aiheuttaa ongelmia.

 

Kuka yllättyi, minä en

Kun kunnat kilpailuttavat vanhusten palveluita niin hinta on usein määräävä tekijä. Ja kun vanhusten hoidon suurimpia kustannuksia tuottajalle on henkilöstömitoitus niin totta kai yritys yrittää tehdä siitä lisää katetta. Näin se menee, ei se ole yllätys vaan selkeä seuraus.

En silti syytä kuntia. Totta kai näkisin mielelläni, että laadun merkitys kilpailutuksen voittamisessa olisi tärkein kriteeri. Silloin tuottajat pystyisivät tekemään tarjouksen joka keskittyy laatuun eikä hintaan. Joka siis johtaa huonoon palveluun ja loppujen lopuksi koko jupakka tulee kalliiksi koska seuraukset tulevat meidän veronmaksajien maksettavaksi, sekä vastuu siirtyy jälleen kunnalle.

Tässä on kyse kokonaisuudesta ja arvoista. Ei Esperistä.