Kyllä, polttoainevero nousee 1.8.2020 ja ennustan suuria otsikoita siitä miten “punavihreä” hallitus ryöstää veroilla kansalaiset, estää kaiken liikkeen syrjäseuduilla ja haluaa lopettaa yksityisautoilun Suomessa. Tässä välissä oli kovin rauhallista kun polttoaineen hinnat oli markkinahintojen takia alhaalla. Kukaan ei silloin kiittänyt hallitusta ja useissa keskusteluissa moni jopa sanoi, ettei hallitus voi mitään polttoaineen hinnoille.
Pumppuhintoihin tämä vaikuttaa bensiinin osalta noin 6,3 senttiä/litra ja dieselin osalta 6,9 senttiä/litra. Jos ajat vuodessa 17 000 kilometriä bensiiniautolla kustannuksesi kasvavat noin 77 euroa vuodessa polttoaineen osalta (veronmaksajain keskusliitto).
Veron kasvulla halutaan parantaa tiestön kuntoa ja liikenteen kehittämistä edullisempaan ja ympäristöystävällisempään suuntaan. Ehkä emme halua enää katsoa mihin kuntoon tiestö menee leikkausten takia? Korjausvelka on siellä jo liian suuri, eikä sitä voi loputtomiin kasvattaa.
Onko vero sitten “vihervasemmistolaisen” hallituksen salajuoni yksityisautoilun lopettemiseksi? Ei ole. Polttoainevero on noussut myös vuosina 2011, 2012, 2014, 2015 ja nyt 2020. Ajoneuvoveron perusveroa on kasvatettu vuosina 2011, 2012, 2013, 2015, 2016 ja 2017. Ei siis ole puoluetta joka voisi välttyä kustannusten kasvun aiheuttamilta muutoksilta.
Kun ajatellaan bensaa ja dieseliä niin se matka on kuljettu. Ainoa mahdollisuus suureen hinnanalennukseen on muuttaa käyttövoimaa ja verotuksen perustetta. Bensan ja dieselin sekoitusvelvoite, jossa siis uusiutuvan määrää kasvatetaan fossiilisesta, on vain välivaihe eikä ratkaisu. Sillä varmistetaan ilmastotavoitteiden kehitys plus uusiutuva polttoaine lisää Suomessa työllisyyttä koska me pystymme tuottamaan sitä itse. Todellinen muutos tulee uusien energialähteiden avulla. Sähkö, kaasu, vety ja moni muu tulee muuttamaan autoilun verotuksen täysin. Tähän tarvitaan vielä uutta lainsäädäntöä, verotuskäytäntöjä ja panostuksia valmistajilta.
Juuri tämän takia niin sanotut ilmastointi investoinnit on todella tärkeitä. Ne takaavat edullisen ja puhtaan energian muodot tuleville sukupolville. Siirtymä ei ole nopea koska mikään hallitus ei halua suurta maksutaakkaa kansalaisille uusien autojen muodossa tai esimerkiksi ongelmia liiketoiminnalle. Jokainen poliitikko ymmärtää sen, että Suomessa moni perhe tarvitsee käyttöönsä kaksi autoa ja lasten varttuessa perheessä voi olla jokaisella oma ajoneuvo. Lisäksi autot ovat monelle rakas harrastus ja tuovat leivän pöytään.
Muutos tulee aiheuttamaan painetta verotukselle koska polttoaineen verotus ei ole enää oikeudenmukainen. Verotus tuleekin siirtymään yhä enemmän käyttöön perustuvaksi. Kuinka paljon ajat, missä ja mihin aikaan. Tähän liittyy muun muassa ruuhkamaksut joita kunnat taatusti tulevat ottamaan käyttöön Suomessa. Lisäksi hallituksen tulee tukemaan uusien ajoneuvojen hankintaa jotka käyttävät uusiutuvaa energiaa.