Hallitus päättää tänään koulujen lähiopetuksen sulun purkamisesta. Asiassa on kaksi puolta. Käytäntö ja laki joiden nojalla lähiopetuksen sulku säädettiin. Kaikki ymmärtää lain merkityksen ja haasteellisuuden, sekä tilanteen ainutlaatuisuuden. Se ei silti poista vastuuta tehdä järkeviä päätöksiä. OAJ, Suomen rehtorit ja opetuksen ammattilaisten yleinen mielipiden on lähiopetukseen siirtymistä vastaan ja se perustellaan hyvin. Lähiopetukseen siirtymistä taas perustellaan pääasiassa kahdella eri argumentilla. Ensimmäinen on se, että osa oppilaista tarvitsee tukea. Perheissä on kasvanutta alkoholismia, mielenterveysongelmia ja näihin verrattavia lapsen kannalta erittäin negatiivisia ilmiöitä. Toinen argumentti on se, että koulujen lähiopetuksen avaaminen olisi turvallista ja moni on nähnyt sen mahdollisuutena laumasuojan muodostamisen keinona eli siis koronavirukselle altistamisena. Jos nyt kuunneltaisiin opetuksen ammattilaisia, eikä kaadeta tätäkin taakkaa opettajien niskaan.
Opetuksen ammattilaiset ovat lasten ja nuorten puolella
Suomessa on jäätävän hyvät ja välittävät opetuksen ammattilaiset. Niin rehtorit, opettajat kuin avustajat elävät lasten ja nuorten mukana ja välittävät usein enemmän kuin osaisimme edes odottaa. Opetuksen ammattilaiset kuuluvat samaan kastiin kuin sairaanhoitajat, jotka ammattietiikan takia nielevät huonon palkan, huonot työolosuhteet, aliarvostuksen ja jatkuvien tehtävien, sekä vastuun lisäämisen. Kunnioitettavaa mutta loppujen lopuksi te, rakkaat ystävät, kohtaatte seinän ja myös lapset ja nuoret kärsivät, kun ette enää jaksa jatkuvasti lisääntyvien tehtävien ja vastuiden alla.
Kyllä opettaja hoitaa
Tuntuu, että opetus on yhteiskunnan viimeinen linnake johon voi huoleti kaataa kaikki ongelmat. Kun huomataan, että lukeminen vähenee. Opettajat hoitaa. Kun keksitään käsinkirjoituksen tärkeys, opettaja hoitaa. Kun nuorten liikuntaa halutaan lisätä, opettaja hoitaa. Kun päätetään, että pitää syödä terveellisemmin, kyllä opettaja hoitaa. Kun ymmärretään matematiikan tärkeys, opettaja hoitaa. Kun Suomesta halutaan tehdä päihteetön, kyllä opettaja hoitaa. Opettajien ja perusopetuksen päälle kaadetaan joka viikko ja kuukausi uskomattomasti odotuksia ja tavoitteita. Samaan aikaan säädetään opetussuunnitelmaa ja yleisiä vaatimuksia. Opettajien tuki ei samaan tahtiin lisäänny vaan sitä vähennetään, koska opettaja hoitaa.
Meidän opetushenkilöstö istuu lasten kanssa katsomassa tätä menoa ja yrittää sanoa, ettei me enää pystytä. Emme pysy vaatimuksissa mukana, emmekä ehdi kohtaamaan lapsia ja nuoria koska aikaa ei ole. Kaikesta tuesta on vähennetty ja vaatimuksia nostetaan koko ajan.
Koronakriisissä opettajien niskaan kaadetaan nyt kylmänä suihkuna kodeissa olevia ongelmia ja vanhempien kyvyttömyyttä kohdata oma lapsi oppijana etäopetuksessa. Opettajien oletetaan kahdessa viikossa pystyvän kohtaamaan jokainen oppilas keskellä erityistoimen, tehostetun hygienian ja tilajärjestelyiden keskellä. Ikään kuin kaikki ongelmat häviää kun lapsi astuu kouluun sisään. Kyllä, se on yksi keino taikoa lapsi hetkeksi näkymättömiin ja siirtää vastuu opetukselle. Sitä se on.
Jos jatkamme opettajien kohtelua ja odotusten lisäämistä tähän tahtiin niin lähellä on hetki kun opettajat ei hoida. Mitään.