Pyöräily nousi otsikoihin mutta, ehkä eri tavalla kuin vihreiden Diarra ja Helkama toivoi. Diarra ja Helkama olivat solmineet näkyvyyteen perustuvan yhteistyön johon kuului Helkaman Diarralle veloituksetta toimittama sähköpyörä. Diarra oli esittänyt Helkaman mukaan hyvän suunnitelman miten hän sähköpyörää testaa ja millaista näkyvyyttä Helkama ja pyöräily saa. Mutta mitäs sitten tapahtui?
Näkyvyyteen perustuva yhteistyö somessa
Perinteinen media menettää koko ajan otettaan markkinoinnissa. Yhä enemmän ostopäätöksiin vaikuttaa suositukset ja lähelle tuodut mielikuvat sosiaalisessa mediassa. Tämän kaltainen markkinointi on myös erittäin hyvin kohdennettavaa ja verrattain edullista. Yleensä somepersoona saa tuotteita käyttöönsä maksutta. Suora rahallisen korvauksen liikuttaminen ei ole niin yleistä ja koskee somen suurimpia staroja.
Diarra oli lähestynyt Helkamaa hyvällä suunnitelmalla ja sopimus syntyi. Diarralla ei ole kovin merkittävästi seuraajia somessa mutta Helkama saattoi tavoitella sitä viiteryhmää joka samaistuu Diarraan ja silloin 5 000 seuraajan määrä saattaa olla jo merkittävä. Sitä minä en tiedä. Lisäksi puhutaan tuotteesta, sähköpyörästä, joka on kallis ja hankintakertoja on harvoin joten suosittelumarkkinointi toimii hyvin. Diarra oli sanojensa mukaan maksanut sähköpyörästä verot, eikä se ollut hänen mukaan vaikuttanut poliittisesti mitenkään. Samaa totesi Helkama.
No olihan se virhe ja olihan se maalittamista
Luottamustoimissa toimivalla henkilöllä on rajoitteita. Vaikka tämäkään tuskin rikkoo mitään lakia niin sopivaa tämä ei ole. Luottamustoimissa oleva henkilö joutuu ottamaan asemansa huomioon myös yksityiselämässään. Näin se vain menee vaikka se tavallaan vähentää mahdollisuuksia. Toisaalta tämä tapaus oli tervetullut koska nyt lähti keskustelu hyvin käyntiin siitä mikä on sopivaa ja mikä ei.
Huomattavasti laajempia tapauksia on ollut esimerkiksi perussuomalaisten Niikon Kiinan seminaarimatkat, Elina Lepomäen seminaarimatkat ja Huhtasaaren rukousaamiaismatkat. Huhtasaari on pitänyt näitä maksettuja matkoja enemmän yksityiselämän asioina kuin poliitikolle lahjoitettavina. Toisaalta on vaikea kuvitella miksi joku maksaisi ilman poliittista valtaa Huhtasaaren rukousaamiaismatkat. Näissä matkoissa on ollut todellista mahdollisuutta vaikuttaa ja saada muutoksia henkilön ajatteluun. Elina Lepomäki on todennut, että seminaarin jälkeen hän piti Suomessa monia tilaisuuksia oppimansa sanoman tiimoilta.
Ei liene yllätys, että perussuomalaiset maalitti Diarran heti ja lujaa. Perussuomalaiset ja vihreät ovat olleet aina tukkanuottasilla ja mikä tahansa aihe kelpaa perussuomalaisille. Tähän vieläpä julkisuus resonoi ja jopa muiden puolueiden edustajat liittyivät perussuomalaisten kuoroon.
Opittiinko tästä jotain?
Uskoisin näin. Helkama lopetti yhteistyön poliittisten henkilöiden kanssa. Diarra osti pyörän itselleen eli maksoi sen kokonaan. Yhteiskunnallisesti vihdoin keskustelemme mikä on sopivaa ja miten sitä pitää valvoa.
Toivottavasti tästä on seurauksena se, että luottamustoimea hoitava henkilö ei saa ottaa lain mukaan minkään arvoista lahjaa vastaan. Ei aineellista tai aineetonta. Ei seminaarimatkaa, eikä pyörää. Täysin nollatoleranssi on ainoa oikea keino estää jatkossakin väärinkäytökset ja vaikutuksen yritykset.