Etäopiskelun perusvaatimus on itsensä johtaminen

Valtaosa Suomen kouluista ja yrityksistä siirtyi nopeasti ja yllätyksellisesti jatkamaan tehtäviä etänä eli työskentelemään kotona. Olen seurannut tilannetta ja se on pääasiassa mennyt hyvin ja rauhallisesti. Yrityksissä tilanne ei ole niin dramaattinen koska etätyö on jo vuosia ollut tietyille ammattiryhmille täysin rutiinia ja arkipäivää. Yrityksissä on opittu vuosien aikana johtamaan etätyöläisiä ja toisaalta etätyötä tekevät ovat oppineet johtamaan itseään. Yritykset ovat tätä muutosta tehneet jo yli vuosikymmenen ja nyt perusopetuksen eteen tulee tilanne jossa tämä vuosikymmenen kehitys tulee tehdä viikossa. Mitä se vaatii ja mitä tulee pitää mielessä? Ja onnistuuko se ylipäänsä? 

Älkää hättäilkö 

Käymme nyt yhdessä läpi tilanteen joka ei ole normaali tai suunniteltu. Sen takia ei kannata pyrkiä olemaan täydellinen vaan yksinkertaistamaan tilanteen niin, että tehdään se mikä onnistuu ja minkä kaikki voi kaikki suorittaa. En siis kannata sähköisesti seurattua pakkoa istua koneella vaan enemmän sitä mallia jossa annetaan tehtäviä ja opettaja on saatavilla. Joka tapauksessa tilanne on se, että erityistä tukea vaativat ja esimerkiksi haastavalla motivaatio ja keskittymiskyvyllä varustetut yksilöt ottavat vapauksia ja heidän kaikkia tarpeita ei heti voida täyttää. Tärkein on pitää lapset ja nuoret turvassa. Hoitaa perustarpeet ja turvallisuus, sekä pitää arjen rutiineja yllä.

Edelleen tärkein on kohdata yksilö 

Synnytä tilanne jossa jokainen yksilö kokee turvallisuutta niin, että tietää mistä ohjaajan tai opettajan saa tavoitettua. Mistä saa ohjeet ja mitä tehdä kun tuntee turvattomuutta tai tarvitsee tukea. Anna puhelinnumero, luo virtuaalinen työ- ja kohtaamistila. Luo tulevalle viikolle toiminnan ja tehtävien runko. Tulevaisuuden tietäminen on tärkeää. Se luo turvallisuutta ja antaa perspektiiviä. Unohda hetkeksi suuri tavoite ja elä tätä hetkeä. 

Anna mielenkiintoisia tehtäviä 

Opetuksessa anna tehtäviä jotka tukevat omatoimisuutta ja kannustavat itse tekemiseen. Et voi sinänsä tässä tilanteessa korvata läsnäopetuksen tilannetta tavalla jossa oppijat istuisivat koneen edessä oppitunnin kaltaisella tavalla. 

Keskity tehtäviin jotka yhdistää eri välineiden käyttö ja joiden suorittamista myös vanhempien ja huoltajien on helppo tukea. Esimerkkinä voisi vaikka sanoa musiikista tehtävä. “Kuuntele youtube -palvelusta Finlandia teos. Ota selville kuka on säveltänyt teoksen ja koska. Kirjoita teoksen säveltäjästä ja pohdi miksi teos on Suomalaisille tärkeä”. Tai vastaava tehtävä. Ajattele tehtäviä niin, että se tarjoaa pohdiskelua ja tiedon hakemista. Se on se joka valmistaa oppijaa jatkamaan etäopiskelua mutta myös tarjoaa yhteistä tekemistä koteihin. 

Jos et ole varma teknologiasta niin älä käytä sitä 

Unohda niin kutsuttu reaaliaikainen tekeminen. Anna laaja-alaisia tehtäviä jotka ruokkivat mielikuvitusta ja välineiden käytön yhdistämistä. Pahin virhe on laatia malli jossa opetat reaaliaikaisesti oppilaita ja järjestelmä ei toimi tai toimii huonosti. Se aiheuttaa turhautumista, pelkoa ja epävarmuutta. 

Käytä siis teknologiaa ja alustoja joka aivan varmasti toimii ja jota kaikki osaavat käyttää. 

Keskity rakentamaan valmiuksia 

Tilanne on poikkeuksellinen. Nyt ei kannata tehdä teknisiä testejä vaan rakentaa oppijoiden itsensä johtamisen valmiuksia jotka kehittyvät perheen ja huoltajan tukemana. Hyväksy se, että vasta tämän tilanteen rauhoituttua alamme etsimään strukturoitua mallia etäopetuksen järjestämiseen perusopetuksessa.