Alkava kesä on tarjonnut perinteisen juhannussään lisäksi hallituksen kirjoittaman ja tuottaman jännitysnäytelmän. Hallitus tarjosi meille TV-sarjan johon sisältyi vihaa, arvoja, petoksia, nopeita autoja ja lentokoneita. Kaikki tämä tarjoiltuna hengästyttävän jännittävänä jatkokertomuksena parhaaseen katseluaikaan. Mukaan oli valittu maan parhaat poliittiset näyttelijät jotka roolien kautta halusivat kasvaa uusiin mittoihin. Tosin osa näyttelijöistä ei ollut tietoisia tulevasti petoksesta, mutta niin kuin aloittelevat näyttelijät halu on kovempi kuin taito. He näyttelivät roolinsa täydellisesti, kasvonsa menettäen ja arvonsa myyden. Parhaatkin elokuvat sisältävät loppujen lopuksi yksinkertaisen perusarvon. Kyse voi olla kahden ihmisen rakkaudesta, rahasta, kiistasta tai muuten hyvin primitiivisestä yksilön halusta.
Hallituksen kesäteatterissa kyse oli loppujen lopuksi yhdestä ihmisen perusluonteeseen kirjoitetusta heikkoudesta, nimittäin vallasta. Koko teatteri oli kirjoitettu ja näyteltiin suojelemaan ja kasvattamaan yksilöiden valtaa eri ryhmittymissä. Tämä sopivasti jaksoissa näytelty TV-sarja sisälsi yhden suuren virheen. Ohjaaja ja hänen tiimi on valittu väärin. Hyvä ohjaaja saa elokuvan välityksellä välitettyä tunnelman ja sanoman katselijalle. Hän tekee sen ohjaten elokuvan yleisölle eikä itselleen. Tästä taidosta erotamme todelliset osaajat ja luontaisesti ihastumme heidän teoksiin, koska ne ovat meille tehty. Tämä on myös kaiken taiteen raskain osa, pitää antaa jotain itsestään pois ja näkyville. Kaikkien arvosteltavaksi, avoimesti ja luottaen sekä palautteesta kasvaen. Tähän meidän hallitus ei pystynyt vaan kirjoitti ja ohjasi näytelmän täysin itselleen sekä sisäpiirilleen.
Meistä osa on aina elokuvan pahiksen puolella. Sekin on luonteenomaista koska aina välillä me kaikki haluaisimme olla niitä jotka ovat vapaita kaikesta ihmisyyden taakasta. Me kaikki haluaisimme välillä olla ganstereita jotka hautaavat päänsä kokaiiniin ja hoitavat ongelmat väkivalloin ilman seuraamuksia. Mikään ei ole niin helppoa kuin myydä ihmisille helppoa elämää ja rikkauden antavaa vapautta ihmisyydestä sekä toisten välittämisestä. Loppujen lopuksi elokuvien pahis hautautuu elävältä rakentamaansa arkkuun. Arkkuun joka eriyttää hänet ihmisyyden yhteydestä, yhteisöstä sekä omasta persoonasta. Se mikä aiemmin oli omaisuutta määrittää nyt hänet.
Hallituksen TV-sarjassa meni aina välillä roolit sekaisin. Sekin on luonteenomaista huonolle ohjaukselle ja näyttelijöiden valinnalle. Nimittäin sankareita ei voi olla kuin yksi. Nyt kaikki pyrki omalla tavallaan sankariksi. Sipilä toi näytelmään rikkautta ja jännitystä tuomalla esiin kykynsä lentää itse lentokonetta. Olipa keskustelussa mukana jopa helikopteri, kuinka jännittävää. Lisäksi TV-sarjassa meni sekaisin kuka on se sympaattinen kärsijä, joka hyvien tapojen ja arvojen takia kärsii. TV-sarjassa pyrittiin uudistamaan ja kiillottamaan pääosien näyttelijöiden imagoa sekä nostamaan heidän kannatusta yhä suurimpiin rooleihin. Se oli tässä TV-sarjassa vikana, nimittäin politiikka on yhteisten asioiden hoitoa, eikä tästä näytelmästä välittynyt katselijoille yhteinen asia. Osa toki edelleen haluaa olla TV-sarjan pahis ja ihailee hänen häikäilemättömyyttään.
Mitä sitten jäi tästä TV-sarjasta katsojille käsiteltäväksi? Mitä olemme oppineet ja mitä tunteita TV-sarja meille välitti. Uskoisin, että suurin osa katsojista on yhä enemmän sekaisin arvojen vaikutuksesta politiikkaan. TV-sarjan yksi suurista juonista oli nostaa arvoilla koristeltu esirippu oikeiden syiden eteen. Tämän sai kokea Jussi Halla-aho, jolle oli varattu niljakkaan ja sadistisen natsin rooli TV-sarjan alusta loppuun. Väistyvä puheenjohtaja Soini oli kirjoittanut itselleen roolin jossa hän suurin uhrauksin jättää rakentamansa rakkaan puolueen ja sen jäsenet. Todellisuudessa Soini oli TV-sarjan opportunisti jonka pahis sai ostettua halvalla ja samalla rahalla sai nöyryyttää häntä julkisesti. Ja uskon ettei nöyryytys lopu vaan se on vasta alussa. Soinin mukana seurasi joukko joista osa halusi pitää asemansa ja osa yksinkertaisesti ei tajua mitä on tapahtumassa. TV-sarjan pahis on luonnollisesti pääministeri Sipilä joka kurvailee pitkin ilmoja liikelentojen ladalla. Miksi hän sitten on pahis tässä TV-sarjassa? Sipilä lunastaa kirkkaasti pahiksen roolin koska hän johtaa politiikassa kuten on tottunut johtamaan yritystä. Sipilä teki demokratian kannalta valtavan virheen ettei pyytänyt Sauli Niinistöltä hallituksen eroa. Hallituksen luottamuksen mittaaminen olisi ollut erittäin tärkeää mutta samalla uhannut TV-sarjan pahisten pyrkimyksiä. Sipilän toimien johdosta meillä on nyt rampa hallitus joka ei missään tapauksessa heijasta Suomen demokratian arvoja eikä vastaa äänestäjien kuluttajasuojaa. Entäs toinen pahiksen rooliin valittu näyttelijä, Petteri Orpo. Petteri on elokuvien viekas hännystelijä joka odottaa sivulla ja pahista palvellen kunnes tilanne mahdollistaa petoksen. Petteri pyrki kasvattamaan kuvaansa arvojohtajana ja pysyi kiltisti sivussa ja peitellen oikeita henkilökohtaisia hyötyjään hallituksen politiikasta. Ehkä Petteri saa vielä vuoron upottaa päänsä kokonaan kokaiiniin, se jää nähtäväksi.
Lisäksi TV-sarjassa oli rooleja tarjolla pahisten palvelijoille, joita ei voi sinänsä syyttää koska he tekivät vain sitä samaa kuin aina. Hankkivat elantoa ja tyydyttävät halunsa päteä mutta mieluiten voittajan puolella. Sen joka osaa lentää lentokoneella. Ja olihan TV-sarjassa niitä hyviksiä. Hyvikset halusivat kovasti puolustaa demokratiaa mutta käsikirjoituksen mukaan tämä puhe tuotiin katsojille taantumuksellisena mölinänä joka oli säälittävän ja huvittavan rajamailla. Se olikin omiaan nostamaan pahisten roolia, varsinkin kun arvojen esirippu varjosti pyrkimyksiä.
Miksi tämä TV-sarja kirjoitettiin ja esitettiin meille juuri nyt? Niin kuin edellä olen todennut suurienkin näytelmien takana on yksinkertaiset syyt. Niin tässäkin. TV-sarja palveli hallituksen ehdotonta vallassa pysymistä ja valta-asetelmien säilyvyyttä. TV-sarjan pahikset nimittäin tarvitsevat sitä valtaa nyt ehdottomasta ja keinoja kaihtamatta. Niin pahasti, että jopa politiikan uskottavuus ja demokratian perusarvot ollaan valmiita uhraamaan. Kyse on yksinkertaisesti sotesta ja maakuntauudistuksesta. Nämä kaksi asiaa ovat TV-sarjan pahiksille kaikista tärkeimmät asiat. Ne ovat niitä asioita jotka häikäilemättömästi tuottavat loputtomasti rahaa ja valtaa. Ja ei, ei tämän TV-sarjan hyvikset ole taantumuksellisia. Eivät he vastusta muutoksia mutta he haluavat muutosten palvelevan demokratiaa ja kansaa. Lisäksi he haluavat, että muutokset suunnitellaan ja ajetaan läpi suunnitelmallisesti sekä kunnioittaen demokraattista päätäntää.
Tämä TV-sarja sai niin suuren suosion, että luulisin toisen tuotantokauden olevan jo suunnitelmissa. Veikkaisin, että pahikset miettivät mitä tekevät arvoilla ja miten ajavat muutokset nopeasti ja helposti läpi. Se ei liene vaikeaa koska hallitus on ostettu hiljaiseksi ja nöyräksi. Mutta niin kuin aina, suuri yleisö loppujen lopuksi päättää antaako elokuva jotain vai paistaako siitä läpi ohjaajan ego. Toivon todella, että tämä hallituksen TV-sarja ei nakertanut kansalaisten uskoa demokratiaan ja politiikkaan yleensä. Toivon todella, että TV-sarjan jatko-osissa paha saa palkkansa ja hyvikset kirjoittaa tarinan. Loppujen lopuksi tässä on kyse meidän yhteisistä asioista, ei sankareista, ei voittajista vaan niistä ihmisistä jotka tekee työtä meidän yhteiskunnan puolesta. Tuleviin jaksoihin annan sinulle vinkin. Seuraa sivuosien esittäjiä. He ovat usein niitä jotka uhraavat eniten saaden vähiten. He ovat todellisia sankareita.
]]>